Odpovedať: Zdravie batérie a nabíjanie

  • Peter Ondráš

    Člen
    18. januára 2024 o 7:48

    Našiel som si vo OneNote nejaké spísané podklady ku batérii. Najskôr zoznam zdrojov a potom skrátené odrážky s podstatnými informáciami z nich:

    https://www.geotab.com/uk/blog/ev-battery-health/

    https://www.speakev.com/threads/stopping-charging-at-80.167500/

    – Pri dlhodobom státí (aspoň 4 a viac týždňov ) – udržiavať batériu medzi 20%-40%

    – Pri dlhodobom státí (aspoň 2 týždne – to môže byť aj parkovanie na letisku počas dovolenky!!!) – udržiavať batériu okolo 50% (ale nič sa nestane aj keby bola medzi 20%-40%

    – Ideálne nabíjať do 80% dlhodobo

    – Ideálne nenabíjať pri veľkých mrazoch a veľkých teplotách alebo pri tých mrazoch nabíjať po absolvovaní aspoň 20 minút jazdy, čím sa prehreje aj infraštruktúra pre nabíjanie

    – V mrazoch sa neodporúča parkovať s menej ako 20% energie

    A nejaké strojové preklady z tých 2 zdrojov:

    Ako väčšina EV, aj modely PSA majú hornú vyrovnávaciu pamäť, takže keď sú batérie „plné“, batérie nie sú na 100 % a neexistujú žiadne údaje z terénu, ktoré by potvrdili, že úplné nabitie takýchto EV spôsobuje problémy. Existuje niekoľko možných dôvodov pre tieto mýty, jedným z nich je, že Tesla nemá hornú vyrovnávaciu pamäť, takže sa vždy odporúčalo nenabíjať úplne – s výnimkou novších batérií LPF. Ďalším je, že pred rokmi nastal rozruch, keď batérie Leaf pri vysokých okolitých teplotách strácali kapacitu. Existuje tiež niekoľko testov článkov v laboratóriu, ktoré nemajú žiadnu súvislosť so spôsobmi nabíjania batérií pomocou BMS automobilu, o ktorých si niektorí ľudia mysleli, že sú relevantné.

    A nezabudnite, že keď sa hovorí, že ste nabili na 100 %, je to v skutočnosti len asi 93 %, pretože batéria má zabudovanú „vyrovnávaciu pamäť“. Skutočná kapacita batérie je v skutočnosti väčšia ako využiteľná kapacita Systém správy batérie sa veľmi dobre stará o tento životne dôležitý komponent.

    Len jazdite a nenechajte sa zavesiť na falošné správy založené prevažne na čínskych šepotoch (k dispozícii sú aj iné krajiny, lol).

    4,1 voltu je stále 90% SoC, ak považujete 100% (surový) SoC za 4,2 voltu. Menovitá kapacita väčšiny lítium-iónových článkov sa meria od 4,2 voltu do 3,0 voltu, avšak väčšina EV ich skutočne nabíja len do približne 4,1 voltu alebo o niečo viac. (trojice majú 4,105, Leaf 4,12) To je jeden z dôvodov, prečo majú „50Ah“ články LEV50 v novom aute len 46Ah využiteľnej kapacity.

    Je dobre známe, že životnosť väčšiny lítium-iónových článkov sa zhruba zdvojnásobí nabíjaním iba na 4,1 voltu namiesto 4,2 voltu, aj keď to znižuje využiteľnú kapacitu len o 10 %. Dochádza k ďalšiemu zlepšeniu životnosti cyklu a tiež degradácie súvisiacej s vekom nabíjania na menej ako 4,1 voltu.

    Takže áno, iba nabíjanie na 4,1 V (a zobrazenie 100 % na prístrojovej doske) veľmi pomáha, ale nie je to všeliek. Takmer všetky EV, staré aj nové, už nabíjajú články len na približne 4,1 voltu, aj keď väčšina článkov je schopná nabiť sa na 4,2 voltu, pretože pokles životnosti pri 4,2 voltoch by bol príliš veľký. (Je to tiež nebezpečnejšie počas rýchleho nabíjania. Kona kašlať )

    Vyššie uvedené čísla sa samozrejme vzťahujú len na bežné bežné chemické prípravky, titaničitan lítny a fosforečnan lítno-železitý fungujú pri celkom odlišných maximálnych napätiach.