Ahojte, ako to máte s nabíjaním vášho elektromobilu? Nabíjate niekedy aj na 100 %? Aký dopad na batériu má podľa vás občasné nabitie doplna? Alebo striktne dodržiavate max 80 %?
100% nabíjam len ak sa ide dlhá trasa. Ale dôležité je nemať auto dlho v tom stave, dobiť a do 1-2 hod ísť. Kia eNiro som meral 3 roky do 150 tis km. V tomto režime to nemalo vplyv na degradáciu.
Ja som nabil na 100% iba 2x, raz keď sa samé spustilo nabíjanie skôr (auto nejako aktivovalo skôr nabíjanie ako bol nastavený čas odloženého nabíjania a zároveň som nemal obmedzenie max. kW na wallboxe práve nastavené) a druhýkrát vedome pred dlhou jazdou a prakticky hneď som na tú jazdu aj vyrážal.
Väčšinou sa snažím hýbať medzi 20%-80%, ale nie úplne striktne (začnem často na máličko vyšších percentách a skončím buď mierne pod 80 alebo aj mierne nad 80). Skôr to beriem ako hranicu v rámci ktorej spúšťam nabíjanie, keď mám aj rozumnú príležitosť (napr. využiť 3 hodiny parkovania zadarmo počas AC nabíjania).
Nie, 2x som nabíjal do 100%. Auto používam denne a nabíjam normálne podľa potreby, len bežne končím niekde okolo 80%. Ďalej je to aj časovo neefektívne (rýchlosť výrazne spomalí a to aj pri AC nabíjaní) a aj potenciálne nesprávne pre zdravie baterky.
Aha pardon, ja som to asi zle pochopil. Čiže mal by som nabíjať do 100% častejšie a teda cca. každé 2 mesiace. Viem si to predstaviť, ale je k tomu nejaký zdroj, prečo práve v takomto intervale? To, že raz za čas klesnúť na nízke percentá a raz začas nabiť to registrujem a defacto aj robím, ale interval cca. 2 mesiace ma k tomu prekvapil.
Toto pri Hyundai/Kia netreba vôbec robiť. Ak neblbne SOH. Pri 15-30 tis km mi na eNiro lietalo SOH na 90-80%. Odvtedy nič.. Aj v 160 tis km som mal stále SOH 100%.
If the high voltage battery charge amount is below 20%, you can keep the high voltage battery performance in optimal condition if you charge the high voltage battery to 100%. (Once a month or more is recommended.)
Co som na forach cital tak ludia pisu ze si tak BMS lepsie odbalancuje a skontroluje napatie vsetkych clankov a ze idealne je pri tomto obcasnom nabijani do 100% nabijat na AC aby sa lepsie rozbalancovali clanky. rovnako je to pre opacnu stranu baterky.. ak idem napriklad ja domov z dlhsej cesty, tak nikdy nenabijam aby som dosiel s 20% ale tak aby som dosiel co s najmensim moznym %.
Je ale zvlastne ze v slovenskom preklade tento bod vobec nefiguruje. Prikladam fotku z manualu ku MY23. Ludia aj pisali ze korejsky manual ma este inu formulaciu tejto vety, ale to neviem posudit 🙂
– Pri dlhodobom státí (aspoň 4 a viac týždňov ) – udržiavať batériu medzi 20%-40%
– Pri dlhodobom státí (aspoň 2 týždne – to môže byť aj parkovanie na letisku počas dovolenky!!!) – udržiavať batériu okolo 50% (ale nič sa nestane aj keby bola medzi 20%-40%
– Ideálne nabíjať do 80% dlhodobo
– Ideálne nenabíjať pri veľkých mrazoch a veľkých teplotách alebo pri tých mrazoch nabíjať po absolvovaní aspoň 20 minút jazdy, čím sa prehreje aj infraštruktúra pre nabíjanie
– V mrazoch sa neodporúča parkovať s menej ako 20% energie
A nejaké strojové preklady z tých 2 zdrojov:
Ako väčšina EV, aj modely PSA majú hornú vyrovnávaciu pamäť, takže keď sú batérie „plné“, batérie nie sú na 100 % a neexistujú žiadne údaje z terénu, ktoré by potvrdili, že úplné nabitie takýchto EV spôsobuje problémy. Existuje niekoľko možných dôvodov pre tieto mýty, jedným z nich je, že Tesla nemá hornú vyrovnávaciu pamäť, takže sa vždy odporúčalo nenabíjať úplne – s výnimkou novších batérií LPF. Ďalším je, že pred rokmi nastal rozruch, keď batérie Leaf pri vysokých okolitých teplotách strácali kapacitu. Existuje tiež niekoľko testov článkov v laboratóriu, ktoré nemajú žiadnu súvislosť so spôsobmi nabíjania batérií pomocou BMS automobilu, o ktorých si niektorí ľudia mysleli, že sú relevantné.
A nezabudnite, že keď sa hovorí, že ste nabili na 100 %, je to v skutočnosti len asi 93 %, pretože batéria má zabudovanú „vyrovnávaciu pamäť“. Skutočná kapacita batérie je v skutočnosti väčšia ako využiteľná kapacita Systém správy batérie sa veľmi dobre stará o tento životne dôležitý komponent.
Len jazdite a nenechajte sa zavesiť na falošné správy založené prevažne na čínskych šepotoch (k dispozícii sú aj iné krajiny, lol).
4,1 voltu je stále 90% SoC, ak považujete 100% (surový) SoC za 4,2 voltu. Menovitá kapacita väčšiny lítium-iónových článkov sa meria od 4,2 voltu do 3,0 voltu, avšak väčšina EV ich skutočne nabíja len do približne 4,1 voltu alebo o niečo viac. (trojice majú 4,105, Leaf 4,12) To je jeden z dôvodov, prečo majú „50Ah“ články LEV50 v novom aute len 46Ah využiteľnej kapacity.
Je dobre známe, že životnosť väčšiny lítium-iónových článkov sa zhruba zdvojnásobí nabíjaním iba na 4,1 voltu namiesto 4,2 voltu, aj keď to znižuje využiteľnú kapacitu len o 10 %. Dochádza k ďalšiemu zlepšeniu životnosti cyklu a tiež degradácie súvisiacej s vekom nabíjania na menej ako 4,1 voltu.
Takže áno, iba nabíjanie na 4,1 V (a zobrazenie 100 % na prístrojovej doske) veľmi pomáha, ale nie je to všeliek. Takmer všetky EV, staré aj nové, už nabíjajú články len na približne 4,1 voltu, aj keď väčšina článkov je schopná nabiť sa na 4,2 voltu, pretože pokles životnosti pri 4,2 voltoch by bol príliš veľký. (Je to tiež nebezpečnejšie počas rýchleho nabíjania. Kona kašlať )
Vyššie uvedené čísla sa samozrejme vzťahujú len na bežné bežné chemické prípravky, titaničitan lítny a fosforečnan lítno-železitý fungujú pri celkom odlišných maximálnych napätiach.
Za mňa rovnako ako Luboš, pred dlhou cestou kľudne do 100 %, no ideálne to držím do max 90 %. Musím si to však ustriehnuť, keďže v aute sa tento limit stále nedá nastaviť 🙂
Pri nahlasovaní tohto príspevku sa vyskytol problém.
Blokovať člena?
Potvrďte, že chcete zablokovať tohto člena.
Už nebudete môcť:
Pozrite si príspevky zablokovaných členov
Spomínajte tohto člena v príspevkoch
Pozvite tohto člena do skupín
Pošlite správu tomuto členovi
Pridajte tohto člena ako spojenie
Vezmite prosím na vedomie:
Táto akcia tiež odstráni tohto člena z vašich spojení a odošle správu správcovi stránky.
Na dokončenie tohto procesu počkajte niekoľko minút.