Skúsenosti s nabíjaním pri ceste na letnú dovolenku zo Slovenska na Jadran

  • Skúsenosti s nabíjaním pri ceste na letnú dovolenku zo Slovenska na Jadran

    pridané Richard Rosa na 11. júna 2024 o 11:08

    Chystáme sa tento rok prvýkrát k moru na našom EV eNiro 2019, 64kW batéria. Zvažujeme však , či radšej zobrať Hondu CR-V 2014 v benzíne, alebo práve eNiro. Trasa Prešov – Makarská, predpokladaný termín august. CR-V benzínové nie je veľmi optimálne na dialnice no zvládne to úplne v pohode a priestor a kufor má kráľovský. V čom vidím problém pri EV?

    – Nutnosť nabíjať eNiro 4 krát počas cesty tam a 5 krát počas cesty späť, každé nabíjanie cca. 30 minút podľa ABRP.

    – Riziko obsadenosti nabíjačiek počas hlavnej sezóny a nutnosť čakať na možnosť si auto dobiť alebo hľadať iné nabíjačky v okolí dojazdu auta.

    – Zle naplánovanie trasy a riziko vybitia batérie napr. ak niekde zle odbočíme a zablúdime

    – S vyššie uvedeným súvisí, či bude po trase dostatočná hustota nabíjacích miest. Ak budú nabíjačky obsadené alebo nefunkčné, bude popri hlavnej trase možnosť ísť na iné miesto?

    – Funkčnosť roamingu na všetkých zmluvných nabíjačkách. Chcem isť jednoznačne cez Greenway roaming a nechcel by som zažiť, že prídem k nabíjačke a nabíjanie nespustím.

    Aké sú vaše skúsenosti, prípadne aké sú vaše tipy a rady pri takýchto cestách?

    Martin odpovedal pred 2 týždňami, 3 dňami 7 Členovia · 6 Odpovede
  • 6 Odpovede
  • Jakub Gibala

    Člen
    11. júna 2024 o 11:22

    Tak skúsim dať moju osobnú skúsenosť z minulého roka z Hyundai Ioniq 28 kWh. Trasa Zlaté Moravce cez Maďarsko – Chorvátsko na ostrov Pag. Maďarsko bezproblémové veľa nabíjačiek UFC väčšinou neobsadené nečakali sme ani raz. Chorvátsko rozdelím na dve časti: 1. Od hraníc z Maďarskom po Záhreb platí to isté čo v Maďarsku 2. od Záhrebu smerom na Juh tu to už bolo väčšie dobrodružstvo nakoľko nabíjačiek bolo pri dialnici málo a to väčšinou jeden stojan CCS/CHademo/Type2 50kW, zopár UFC. Tam sa nám reálne stalo že bola tá jedna konkrétna kde som chcel nabíjať obsadená a tak sme v jednom prípade čakali a v druhom prípade sme išli ešte ďalej. Taktiež si treba dohodnúť v ubytovaní možnosť nabíjania z 230V siete nakoľko by sme inak nemali šancu nabiť tam kde sme boli široko ďaleko žiaden nabíjací bod.

    Veľký problém je cena nabíjania aspoň pre nás s malou baterkou je roaming od ZSE nezmysel za 25 € nabijem maximálne 20 kWh, takže minulý rok som používal Charge my Hyundai a bol to povedzme dosť drahé nabíjanie okolo 80 centov ale tento rok sa to výrazne zhoršilo takže mením stratégiu a idem cez Tesla Supercharger v Maďarsku a Ionity v Chrovátsku kde sa mi hodí ich nový program za 11,90 respektívne prvý mesiac akcia 7,99 € a nabíjam za ceny okolo 55 centov čo je luxus a mám istotu vždy minimálne 4 stojany tak tam by to mohlo byť aj bez čakania respektívne s malým čakaním.

    Keby mám Konu 64 kWh tak nad tým vôbec nepremýšlam to je luxusná baterka ani by som o benzínovom aute nerozmýšlal. Cez Ionity to dáte až k Makarskej. Sú tam nabíjačky V Maďarsku pri Balatone, potom Sormas, a v Chorvátsku SOP pri Záhreme, Gospic, ďalšia pri Zadare a myslím že aj blízko Makarskej niečo budujú.

  • Lubos

    Člen
    11. júna 2024 o 11:57

    Ja som mal do min roka Niro20. Na YT evRoadTripsSvk hľadaj Croatia. Mám tam mapové diagnostiky, napr. Punta d’Ostro / Croatia in November with e-Niro MY20. Tam vidno cca čo to prejde. Min rok sme boli pri Makarskej Baška Voda (len to som už nerenderoval).

    V hlavnom čase sa treba vyhnúť napr. Vukova Gorica, hlavne späť je tam pretlak a málo stojanov. Pri Splite pri diaľnici sú 2x UFC Petrol. Bolo tam úplne prázdno, ostatní tam majú draho a GW Max za fajn cenu. Nabité auto nám vydržalo celý týždeň v Baška Voda, a ešte sme s tým prešli na Ionity Zadar. Hub bol plný, čakali sme pár min. Ale hlavne to tam brzdili 2 švédi – si tam tlačili na 98-99%. Super že medzi Zadarom a Záhrebom je nové 6x Ionity Gospic. To výrazne pomôže.

    S Nirom sa to dá, len treba si vyhradiť čas na nabíjanie. Úplne by som sa neriadil ABRP. Kľudne nabiť radšej viac a keď bude počas cesty napr full Ionity Gospic, potiahnúť na Ionity Zadar. Primárne mať napr. GW max, zálohu Kia Charge alebo ZSE. Príp.ešte apku na molplugee – aspoň nejaké 50tky občas majú.

    Teraz ideme s Ioniq6 od Pezinka. Pred vstupom do HR z HU by som využil Ionity Sormas, ale tam bude veľa %SoC, tak asi UFC Ljubeščica, alebo Ionity Záhreb, potom Ionity Gospic/alebo Zadar. A pri Splite ten Petrol.

    Nové Ionity Rascane pri Makarskej stojí, ale distribučka zatiaľ nenatiahla prívodný kábel :(. Ale pokiaľ to nedotiahnu teraz do 15.6, tak už to Ionity nemôže v sezóne spustiť.

    Neviem ako Niro. Ale Ioniq6/EV6 od posledného updatu zobrazuje na infotainmente v pravej časti stav stojanov. Okrem Waze teda dávam navigovať int.navigáciu na danú nabku. V tom widgete sa dá šipkou prepnúť na tú cieľovú nabíjačku a celý čas mám na očiach obsadenosť. Podvedome vidím aký je tam traffic – či je stále plná, alebo nie. A podľa toho operatívne preplánujem.

    ABRP premium tiež zobrazuje stavy stojanov.


  • Peter Ondráš

    Člen
    11. júna 2024 o 12:03

    Ja minulý rok server Chorvátska (Crikvenica) cez Rakúsko a Slovinsko. SR a Rakúsko žiadny problém, veľa a rýchlych nabíjačiek presne podľa potreby. Horšie na tom bolo Chorvátsko, no fungovať sa dalo. Na diaľnici priamo nemali ani jednu nabíjačku, avšak sem tam mali po 1 stojane s 1x CCS blízko od diaľnice. Ale ak by to bolo práve obsadené, tak nie je príliš alternatíva, kde by sa dalo ísť vzhľadom na dojazd pri potrebe dobitia.

    Využívali sme ZSEDrive roaming, ale cenovo sa mi prestal páčiť a keď na BeCharge ani nefungoval správne, tak som prešiel na aplikácie konkrétnych prevádzkovateľov (tento rok plánujem Greenway roaming s tým najmenším paušálom mesačným). Chorvátsko bolo trošičku komplikovanejšie, ale nie veľmi. V Chorvátsku sme využívali hlavne Hrvatski Telekom s ich aplikáciou, nabitie cez nich bolo veľmi lacné.

    Plány podľa ABRP som zahodil ešte v SR, keď ma to v čase rannej špičky hodilo do centra Trnavy a úplne zbytočne. Odvtedy tú aplikáciu používam iba na orientačný výpočet počtu bodov, inak radšej nie a dôverujem radšej mape priamo v aute. Keď mi klesne baterka na 25% idem na prvý DC bod na integrovanej mape v aute.

    Auto bolo Peugeot e2008 s 50 kW baterkou, spravidla sme držali medzi 80-20% nahrubo. Mali sme to auto v tej chvíli prvý deň a prvé nabíjanie v živote bolo už na dovolenkovej trase. Dôvod prečo toto píšem je ten, že o benzínovom aute nemá zmysel uvažovať. S tým autom s ktorým plánujete ísť, to bude úplne bez problémov. Niet sa čoho obávať. A ak sa obávate, dajte si u ZSEDrive program Partner safe a v ňom je poistenie dojazdu na najbližšiu nabíjačku (asi z ich siete). Napriek tomu vám nič nebude brániť v zahraničí použiť aplikáciu miestneho prevádzkovateľa alebo výhodnejší roaming od Greenway. A na druhú stranu, pri tom aute sa možno aj roaming ZSEDrive oplatí, ak využijete nabíjanie vždy na hodinu.

  • Tomas Buday

    Člen
    11. júna 2024 o 12:58

    Priznam sa ze GreenWay nepouzivam, ale roaming vyzeraju mat lepsie nastaveny ako ZSE. Kazdopadne, skusenost hovori, ze v zapadnej Europe vratane Chorvatska sa najviac oplati mat Ionity Passport, keby len na jeden mesiac 7.99(11.99eur kazdy dalsi) a 0,39 EUR/kWh . Ionity siet je celkom husta, spolahliva a dali by ste z Presova 4/5 nabijani na Ionity, + jedno v Madarsku u ineho operatora resp. podobne na ceste spat. Kazdopadne je dobre mat GreenWay v zalohe.

  • Eduard Durik

    Člen
    14. júna 2024 o 13:13

    v sezone v HR je urcite lepsie byt pripravny na skutocnost, ze bude nabijacka obsadena..ci uz ELen alebo TCom… a vidim svetlo na konci tunela…

    https://balkangreenenergynews.com/greenway-network-to-install-300-ultra-fast-chargers-in-croatia/

    • Martin

      Člen
      14. júna 2024 o 14:22

      pekne. snad uz buduci rok v lete uvidime prve ovocie

Ak chcete odpovedať, prihláste sa.