Možný požiar pri nabíjaní

  • Peter Ondráš

    Člen
    22. januára 2024 o 15:30

    Chcel by som sa opýtať niekoho kto sa vyzná v elektroinštalácii, na možné riziká vzniku požiaru pri nabíjaní. V noci z piatka na sobotu u priameho suseda zhoreli dve autá v garáži, kamerové záznamy neukázali pohyb žiadnej osoby alebo auta v okolí garáže v sledovanom čase (kontroloval som hodinu pred požiarom) a jedno z áut bolo elektrické.

    Niektoré informácie nemám ešte potvrdené, preto zatiaľ vo všeobecnosti – nemal wallbox, mal prenosnú nabíjačku do bežnej zásuvky.

    Môže vzniknúť požiar tak, že ak je použitá zásuvka chránená ističom nejakej hodnoty a zároveň je na rovnakom ističi zapojené ešte niečo (teoretizujem, napr. nejaké studňové čerpadlo), môže nastať situácia, že ak sa náhle súčet ampérov spotrebičov naraz použitých za tým istým ističom, že sa nevypne istič, ale začne horieť?

    Ak je ten môj teoretický predpoklad správny, je riešením príprava zásuvky so samostatným ističom? Alebo ešte lepšie samostatná inštalácia wallboxu s vlastným ističom a ideálne aj s vlastným elektromerom a smart ovplyvňovaním spotreby nabíjania?

    Ďakujem.

    • Róbert Polomský

      Člen
      25. januára 2024 o 9:03

      K otázke: “Môže vzniknúť požiar tak, že ak je použitá zásuvka chránená ističom nejakej hodnoty a zároveň je na rovnakom ističi zapojené ešte niečo (teoretizujem, napr. nejaké studňové čerpadlo), môže nastať situácia, že ak sa náhle súčet ampérov spotrebičov naraz použitých za tým istým ističom, že sa nevypne istič, ale začne horieť?” …

      … toto by sa nemalo stať. Základný princíp ističa je, že sleduje celkový prúd pretekajúci cez neho. Nezáleží, či spotreba pochádza z jednej, alebo viacerých zásuviek. Ak pod 16A istič zapojím 2 spotrebiče s 10A, tak sa musí rozopnúť. No a istič je dimenzovaný podľa hrúbky vodiča za ním. Istič vlastne chráni káble v stene. Štandardom pre zásuvkové obvody je 2,5mm2 vodič a 16A istič. Svetelný obvod používa 1,5mm2 vodič a 6A alebo 10A istič.

      Slabým miestom je podľa mňa zásuvka. Mám podozrenie, že 230V zásuvku za 2,19€ nedimenzovali na to, že ňou potečie 10A celú noc. Wallbox má viacero bezpečnostných prvkov a zaisťuje kvalitné spojenie obvodu.


      https://www.smart-emotion.de/article/137-charging-bricks-are-a-fire-hazard-get-a-wall-box/

      • Peter Ondráš

        Člen
        25. januára 2024 o 9:39

        Výborne, ďakujem za odpoveď a aj za článok. Tiež si ukladám.

  • Dávid Olejár

    Člen
    22. januára 2024 o 17:23

    Uf, tak to je poriadne nepríjemná situácia. Snáď mal sused dobrú poistku. Nie som expert, ale pripájam sa do vlákna, pretože tiež ma zaujíma relevantná odpoveď.

  • Peter Ondráš

    Člen
    22. januára 2024 o 17:37

    Ešte pre zaujímavosť uvediem, že celé to trvalo menej ako 20 minút a výsledkom sú úplne zhorené 2 autá a poriadne obhorená garáž. Domu sa našťastie vďaka hasičom nič nestalo. Výsledok si zachytili asi dobrovoľní hasiči a nachádza sa v tomto linku na niektorej z fotiek https://www.zilinak.sk/fotoalbumy/5223/foto-v-rosine-horela-garaz-zasahovali-profesionalni-aj-dobrovolni-hasici

  • Majkl Gmail

    Člen
    22. januára 2024 o 19:19

    Téma požiare elektromobilov je pekne spracovaná tu, je to analýza požiaru v ČR. Trochu dlhší text ale detailne popísané pracovné postupy hasičov

    https://www.mojelektromobil.sk/ako-prebiehal-a-co-vsetko-odhalil-prvy-cesky-poziar-elektromobilu-v-podzemnych-garazach/

  • Peter Ondráš

    Člen
    22. januára 2024 o 22:06

    Ďakujem, zaujímavý článok, uložim si ho. Ale stále by ma zaujímal názor, niekoho znalého elektriky, na to či mohol požiar vzniknúť preťažením ističa.

    • Karol Barinka

      Člen
      25. januára 2024 o 19:49

      Ako bolo napísané,istič istí obvod za “ním”,čiže všetko za ním je dizajnované na dané zaťaženie,ak príde k preťaženiu,tak vetvu odpojí.Ešte som sa nestretol s poruchou ističa,kedy by vetvu pri preťažení alebo skratu neodpojil,čo neznamená,že to vylučujem.Avšak oveľa väčší problém vytvárajú prechodové odpory v inštaláciách,napríklad zle zatiahnutý vodič v zásuvke,daným odporom vzniká teplo a ak sa na takú zásuvku pripojí dlhodobá vysoká záťaž-napríklad nabíjanie elektromobilu,tak istič nemá prečo vetvu odpojiť,pre neho je prúdovo všetko ok,ale zásuvka sa prakticky roztaví a od nej sa môže chytiť kábel a je “dokonané”.Zažil som aj situáciu,keď nebol dobre dotiahnutý kábel v ističi a dopadlo to tak,že roztavilo istič a polku rozvádzača,elektriku vyhodilo až keď sa roztavila izolácia na vodičoch.a prišlo k priamemu skratu.Najistejšie je raz do roka pri takýchto vysokých prúdových odberoch skontrolovať a podoťahovať všetky uvoľnené spoje,aby nevznikali prechodové odpory.A na záver je úplne riziko nabíjať cez predlžovačky za 5€,lacné predlžovačky používajú tenké vodiče,ktoré sa pri stálom odbere napríklad 10A začnú prehrievať a ľahko sa stane,že sa vznietia.

Ak chcete odpovedať, prihláste sa.