V našej bytovke sa už dva roky snažíme o vybudovanie nabíjacej infraštruktúry v spoločných garážových priestoroch, avšak nie len, že procesy dlho trvajú, ale je aj veľmi náročné vyhovieť všetkým zainteresovaným aktérom (rozumej susedom). Zjavne nemáme dostatok záujemcov, aby sa táto téma dala posúvať rýchlejšie a k vypracovanému projektu majú výhrady aj niektorí záujemcovia. Takže sa nachádzame v limbe a iniciatíva stojí.
Máte niekto podobné problémy vo vašej bytovke? Má tu niekto naopak “success story”? Podarilo sa niekomu úspešne zaviesť nabíjanie do bytovky, ktorá na to nebola projektovaná?
Mám presne tento istý problém, nie v bytovke ale v garážovom dome. Začala som to riešiť v októbri a minulý mesiac som to vzdala. Máme tam 160 garáží ktoré majú vyše 180 vlastníkov. Nedovolili mi osadiť ani vlastný elektromer, ktorý musí byť dostupný vonku a ku ktorému by som musela ťahať káble cez nejakú časť budovy. Pri otázke ako by to vyzeralo keby si všetky garáže urobili vlastný elektromer som pochopila že tu nepochodím… nehovoriac o strachu ľudí z horiaceho elektroauta🤨
takže nateraz som to vzdala a budem sa naďalej nabíjať na verejných nabíjačkách
Skúsil by som apelovať na susedov / správcu parkovacieho domu zákonom č. 555/2005 Z. z. § 8a (4)
S účinnosťou od 1. 1. 2025 musia mať podla :
všetky nebytové budovy s viac ako 20 parkovacími miestami najmenej 1 nabíjaciu stanicu pre elektromobily (aj také, ktoré boli postavené pred 11. 3. 2021).
Parkovací dom je nebytová budova. Záleží potom pravdaže ci je tak aj v katastri samostatne vedená, alebo či sú parkovacie miesta vedene ako súčasť bytového domu. Stretol som sa s oboma príkladmi. Napríklad podzemné parkovanie v Bratislavskom Rozadole (Trencianska / Mliekarenska) je v katastri zapísané ako samostatný nebytový dom. Parkujem tam a mám v plane sa v dohladnej dobe ozvať správcovi s otázkou ako mieni riešiť svoju zákonnu povinnosť s nabíjaním.
Táto odpoveď bola upravená pred 9 mesiacov, 2 týždňami používateľom Tomas Buday.
Možno je to bláznovstvo, ale ak máte v garáži hoci len jedno svetlo a zásuvku, kto vám môže zakázať pripojiť nabíjačku na 10A/230V. Veď to má spotrebu ako pračka/výhrevná teleso, bežný spotrebič… Ak sú tak proti samostatnému elektromeru.. Ja mám to šťastie, že mám garáž pripojenú na bytový elektromer. Ale nemôžem použiť počas nabíjania 3./4. silnejší spotrebič, lebo mám len jednu fázu. Vypne mi bytový istič. Tak nabíjam v noci a všetko je v poriadku. Za minimálnu cenu. Sadzba DD2 cena 0,162€/kWh.
Toto je spoločný garážový priestor s parkovacími státiami a pivnicami. Ku parkovacím miestam tu nie sú vyvedené žiadne elektrické zásuvky a ani pivničné priestory nemajú svoje zásuvky. V garážovom priestore sú rozvody pre svetlo a vzduchotechniku, ale pripojenie cez spoločný elektromer by bolo potrebné dohodnúť so správcom, kvôli vyúčtovaniu spotrebovaej elektriny. Okrem toho obvod na svetlo nie je samozrejme dimenzovaný na také odbery.
Vypracovaný projekt počíta s pripojením na jednotlivé bytové elektromery, avšak nakoľko budova nebola na takúto infraštruktúru projektovaná, bolo by potrebné osádzať rozvodnú skriňu a ťahať rozsiahlu kabeláž a niektorí vlastníci s tým teda majú problém.
Táto odpoveď bola upravená pred 9 mesiacov, 2 týždňami používateľom Martin Kiss.
V našej bytovke sa s nabíjaním v podzemnej garáži rátalo od od začiatku. Developer sľuboval, že spraví prípravu každému kto prejaví záujem. Nedotiahol to ale kvôli fin. problémom. Nakoniec sme si to sami dali spraviť hromadne jednou firmou pre každého, kto zaplatil dohodnutú sumu. Už si nie som istý, či sa o tom aj hlasovalo, alebo sa to bralo ako samozrejmosť, ktorú treba dotiahnuť za developera.. Ale nebol s tým problém. Výhodou bolo, že káble bolo kadiaľ po strope ťahať, každý má samostatný kábel do el. rozvodne, ktorá je ako samostatná miestnosť kde sú všetky elektromery. Každá zásuvka je 3f/16A, samostatné istená a zapojená cez elektromer príslušného bytu + revízia. Zásuvky sú 3f 5-kolík kombo so štandardnou zásuvkou 230V, takže sa dá v garáži aj povysávať auto alebo dobiť 12V baterka, ak už nemám elektromobil alebo plug-in.
Táto odpoveď bola upravená pred 9 mesiacov, 2 týždňami používateľom Vlado K.
ja som to pred mesiacom na schodzi len spomenul a hned ma susedia odbili, ze nasa garaz pod bytovkou nie je postavena a vhodna na nabijanie, poziarne normy… v pripade poziaru nemame ako uhasit a vsetci tu zhorime a podobne blaboli… ze budeme v buducnosti nabijat vonku na ulici. takze viem, ze s tym nepochodim, pokym nebude mat vacsina ludi elektromobil a bude pre nich pohodlne nabijat si ho v pohodli na svojom parkovacom mieste…
O elektromobile maju bezni ludia malo informacii a vela dezinformacii. Malokoho pritom trapi, ze ma doma niekolko mobilov, ktore mozu tiez vzblknut a zhori cely byt. Asi nebude ine riesenie ako prijatie zakonov ako v Norsku, kde spravcovia alebo majitelia garazi nemaju moznost odmietnut pripravu na nabijacku.
tak tak… argument bol nejaky poziar elektromobilu v garazi bytoveho domu v Prahe. ked som po schodzi pozrel statistiky, ziaden poziar elektromobilu v Prahe za posledne roky nebol evidovany…
V Prahe bol naozaj požiar elektromobilu v podzemnej garáži, kde sa nabíjal. Podľa mojích vedomostí sa jednalo o vozidlo, ktoré malo ísť na zvolávačku kvôli chybnej batérii, no majiteľ to ignoroval.
Pražští hasiči zasahovali ve čtvrtek večer u požáru elektromobilu v garáži administrativní budovy v ulici Bělehradská v Praze 2, kterou museli policisté částečně uzavřít. Na místě zasahovali také chemici. Příčinou požáru byla podle mluvčího pražských hasičů Martina Kavky pravděpodobně technická … Pokračovať v čítaní
Bol tam veru nejaky poziar a dokonca v podzemnej garazi, do ktorej sa auto dostava vytahom, cize bez priameho vyjazdu. Ale dopadlo to najlepsie ako mohlo, prisli vcas, ani sa to nestihlo rozbehnut ani poriadne zadymit, podchytili to vcas. A hlavne, bol to Jaguar i-Pace a tieto nepodarky ozaj z casu na cas horia. Lenze to je vynimka potvrdzujuca pravidlo. A dnes sa prechadza na LFP, kde plati, ze jednou provzdy nehori.. 🙂
Zo zvedavosti na reakciu som napisal vlastnikovi/spravcovi nebytoveho parkovacieho domu Rozadol s citaciou zakona a povinnosti aspon 1 nabijacky od 1.1.2025 a reakcia bola podrazdena, ze sice papier znesie vela (zakon) ale ze urcite nemam nastudovane vsetko. Oboznamil ma aspon o Usmerneni Prezidia Hasickeho a Zachranneho Zboru https://www.bezpecnostvpraxi.sk/odborny-clanok/poziadavky-protipoziarnej-bezpecnosti-v-suvislosti-s-parkovanim-a-nabijanim-elektromobilov-v-stavbach-usmernenie.htm , ktore zakon doplnaju o usmernenia minimalnych technickych poziadaviek s bezpecnostneho hladiska. Splnit minimalne poziadavky protipoziarnej bezpecnosti od HaZZ by vyzadovali investicie radovo v stovkach tis eur a teda z tohto pohladu je to nerealizovatelne a teda spravca moj dopyt uzavrel tak, ze teda ziadne nabijanie sa diat nebude. Zabudol ale dodat to, ze usmernenia od HaZZ maju len odporucaci charakter a nie su zakonom, zakonna je ale je povinnost to EV nabijanie zabezpecit, ktoru sa spravca teda rozhodol ignorovat. Som kazdopadne zvedavy, co sa bude diat po 2025 a ako to bude stat riesit v pripadoch kde spravcovia nebytovych budov budu ignorovat zakon, ten totiz za nesplnenie zakonnej povinnosti v tomto pripade nespecifikuje spravne konanie a pripadnu pokutu. Nechajme sa teda prekvapit.
Prezídium HaZZ z dôvodu potreby akceptácie požiadaviek vyplývajúcich z ustanovení zákona o energetickej hospodárnosti budov pre elektromobilitu, týmto usmernením stanovuje minimálne odporúčacie požiadavky na protipožiarnu bezpečnosť súvisiacu s parkovaním a nabíjaním elektrických vozidiel v stavbách.
Pri nahlasovaní tohto príspevku sa vyskytol problém.
Blokovať člena?
Potvrďte, že chcete zablokovať tohto člena.
Už nebudete môcť:
Pozrite si príspevky zablokovaných členov
Spomínajte tohto člena v príspevkoch
Pozvite tohto člena do skupín
Pošlite správu tomuto členovi
Pridajte tohto člena ako spojenie
Vezmite prosím na vedomie:
Táto akcia tiež odstráni tohto člena z vašich spojení a odošle správu správcovi stránky.
Na dokončenie tohto procesu počkajte niekoľko minút.